HANCAI - PEMIMPIN PAS HAK ANAK YATIM PUN SAPU


Pagi-pagi lagi gue terselak muka surat hangPAS,  Bekas naib Presiden Pas Datuk Nakha'i Haji Ahmad dok sumbu kepimpinan Pas mengesahkan buku tulisan Zainol Ismail ( C.N Al Afghani ) adalah benar, waktu itu dia berada bersama Pas..Pis..Pus. beb !. ek.

Buku itu berjudul 'Mohd Sabu Air Mata Di Bumi Memali' mengisahkan Pas selepas peristiwa Memali telah mengutip derma diseluruh negara bertujuan untuk membantu berpuluh-puluh anak yatim, 14 balu dan 200 mangsa memali beb ek..

Pungutannya berjuta, tidak diaudit, tidak tahu kemana dan tidaksampai pun kepada depa yang layak menerima. Adei.. berjuta.. berjuta beb ! Pada tahun 1985  nilai sejuta itu bersama 3 atau 4 juta sekarang beb. !. Depa buat ceramah, berapi-api.. untuk perah duit dalam poket rakyat yang simpati kepada mereka dimana-mana sahaja.. setelah puas takbir !.. Allahu Akbar !!  Takbir Allahu Akbar.. maka karong pun berjalan ditengah orang ramai beb !. Pada ketika itu berapa ada jer dalam poket masuk kekarong-karong itu.

Lepas ceramah, ahli Jawatankuasa berkumpul kira duit berguni beb !. Serah pada wakil-wakil yang ceramah untuk disampaikan kepada mangsa. Siapa kepala pada waktu itu ?.  M. Syabuu beb. Siapa M. Syabuu. Dia adalah orang loyal kepada Nick Ajis beb !. ek..

Tiba-tiba tak sampai beb kepada mangsa. Sekarang jadi buku semua kisah itu. Nakhaie sah kata benar. Cuba lo bayangkan beb !. Duit anak yatim, ibu tunggal dan magsa disapu oleh mereka yang diamanahkan. Maka nak bercakap Fasal intergriti , rasuah, salah guna kuasa kerajaan dan kepimpinan UMNO ...beb

Bukan itu saja beb.. dulu sebelum 2008, kutip duit tu biasa beb. Tabung katanya. Penceramah-penceramah dibayar dari kutipan itu. Sebab itu mereka suka merayau kemana jer kerana ceramah depa berbayar. Siapa yang bayar ?. Dari penjual paku- rebong, lada kunyit,  penoreh getah, peniaga kecil, penanam padi,  nelayan dan lain-lain ikan kering yang taksub kepada perjuangan depa. beb.. ek..

sebab itulah bila beberapa negeri meraka dapat sekarang habis kena palam beb ! ek..
Orang lain bole depa tipu tapi dengan Datuk Nakhaei jangan buat pasal beb ..

Pergggiihhhhhh  !!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan